Oldalak

Keresés ebben a blogban

2013. június 12., szerda

Eperszörp

Az idén már két körben készítettem eperszörpöt. Elképesztő, hogy fogy! És én még télire is akartam hagyni...nagyon naiv vagyok. Nem baj, majd málnából többet teszek el, ha sikerül még üvegeket szereznem.
Valószínűleg azt ugyanígy fogom elkészíteni és annak még az az előnye, hogy csumázni sem kell, csak jó alaposan megmosni, szerintem kicsit áztatni is, hogy a kis rovarok is kijöjjenek belőle.
Az eperbeszerzésről: ezt nem azért emelem ki, mert ennyire szájba akarok rágni, hogy szépen fogalmazzak, hanem nem mindegy honnan. Itt találhatsz például szedd magad helyeket: http://antalvali.com/szedd-magad-eper.html . Én a piacon kokettáltam egy termelővel, aki megmondta, hogy mikor lesz a legjobb és legolcsóbb az epre, abból vigyek, és így is tettem. Ez is egy alternatíva. Hallottam olyanról is, hogy rendelésre kiszállítják a gyümölcsöt. Ha egészségesen szeretnéd elkészíteni a szörpöket és lekvárokat, lehet nyírfacukorral (xillit) is készíteni. Arról, hogy tartósít-e a xillit, úgy láttam a neten, hogy megoszlanak a vélemények. Én készítettem így már sütőtöklekvárt és az elmúlt több, mint fél évben még nem romlottak meg. Még a fruktóz is jobb egy fokkal, mint a sima fehércukor.

EPERSZÖRP

Hozzávalók:
eper
víz
cukor, fruktóz, xillit (te döntesz)

Elkészítése:
Legutóbb 3 kg eperből készítettem, ahhoz 2 kg fruktózt tettem, és kb. 4 liter szörpöt kaptam.
Leszedjük az eper csumáját (én közben filmet nézek, így nem olyan unalmas, 10 kg-nál majdnem egy komplett filmet végig lehet nézni). Alaposan megmossuk, főként ha földes. Feltesszük főzni annyi vízzel, hogy ellepje az epreket (ne rakjuk csurig a lábast, mert felhabzik és kifuthat belőle). Fél órát főzzük, utána hagyjuk hűlni, majd botmixerrel alaposan összeturmixoljuk.
Míg hűl a lötyi, elmossuk az üvegeket és tető nélkül tepsibe állítjuk őket, betesszük a sütőbe (nem előmelegítettbe) és felmelegítjük 150 °C-ra. 20-30 percig fertőtlenítjük így az üvegeket. A tetőket pedig kifőzzük (lobogó vízbe rakjuk és kb. 20 percig főzzük őket is).
Mikor betettük a sütőbe az üvegeket, visszatesszük a tűzre a 'szörpkezdeményt', ha már meleg beleöntjük a cukrot, főzzük 30 percet.
Így, tűzforrón óvatosan az üvegekbe töltjük, rácsavarjuk a kupakokat és egy pillanatra fejjel lefelé forgatjuk.
Újságpapírba tekerjük, és mehet be a ruhásszekrénybe, ágyneműtartóba, pléddel körbetekerve. Pár nap és vehetjük is elő.
'Tálaláskor' feldobhatjuk mentalevéllel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése